Plan Szkolenia
1. „Scrum framework” – organizacja projektu i pracy z wartością biznesową
- planowanie wdrożenia „krok po kroku”
- przykład modelu zarządzania projektami oparty o Scrum dostosowany do specyfiki organizacji
- modelowanie wartości
- identyfikacja zakresów odpowiedzialności w Scrum Team
- organizacja Sprint w praktyce
- warsztat:
o przygotowanie zakresów (check list) dla wybranych funkcji w Scrum Team
o przygotowanie scenariuszy (check list) wybranych zdarzeń w Sprint
- przejrzystość artefaktów – narzędzia i techniki wspierania Scrum Team w pracy z wartością biznesową
- warsztat:
o transparentność wymagań – jednoznaczne „user story” i kryteria akceptacji
2. Transformacja zespołu w zespół Agile – proces grupowy
- fazy procesu tworzenia zespołu
- struktura cele i samoorganizacja zespołu
- rola Scrum Master w fazach procesu – efektywne prowadzenie zespołu
- transformacja i zarządzanie zmianą
- warsztat:
o plan działań w wybranej fazie transformacji
zespołu
3. Estymacje i wydajność
- identyfikacja efektywnego czasu zespołu
- estymacje czasu pracy: story point i planning poker w praktyce
- planowanie tablic
- mierzenie i doskonalenie wydajności zespołu – Focus factor
4. Kompetencje - specyfika pracy Scrum Master w kontekście
efektywności pracy zespołu:
- kompetencje i modele przywództwa - od „Management 1.0” do „Management 3.0”,
- dopasowanie stylu przywództwa do specyfiki zespołu i pracy z wielo- pokoleniowością
5. Komunikacja w zespole projektowym:
- zasady efektywnej komunikacji – FUKO, komunikat ja – Ty
- pro-aktywna komunikacja i postawy
- bariery i zakłócenia,
- narzędzia i techniki efektywnej komunikacji
- kolory w komunikacji – komunikacja pomiędzy stylami
- warsztat:
o przykładowy komunikat w zespole –
komunikacja z innymi stylami
6. Konflikty w zespole:
- problemy i konflikty – charakterystyka i potencjalne przyczyny,
- „spirala konfliktu”,
- efektywne rozwiązywanie problemów i konfliktów
7. Motywacja, pro-aktywność, delegowanie, facylitacja i
coaching – podstawa
- efektywnej współpracy z zespołem – techniki i narzędzia
- motywowanie i demotywacja – wpływ wybranych technik motywacji na zespół w fazach rozwoju i fazach projektu
- delegowanie i monitorowanie jako element systemu motywacji i tworzenia efektywnego,
- odpowiedzialnego zespołu projektowego
- facylitacja i coaching – techniki i narzędzia rozwiązywania problemów i kreatywnego myślenia
- jako podstawa do budowania postaw pro-aktywnych w zespole
- warsztat:
o zastosowanie technik facylitacji do rozwiązywania problemów i kreacji na wybranych przykładach
8. Retrospektywa, doskonalenie i eliminacja strat – środowisko
pracy Scrum Master
9. Podsumowanie zajęć:
- sesja start/ stop przy wykorzystaniu narzędzi facylitacji – wypracowanie indywidualnej i zbiorowej przestrzeni do doskonalenia w wyniku szkolenia.
Wymagania
Szkolenie wymaga znajomości „Scrum Framework”