Plan Szkolenia

Wprowadzenie do SOTIF i ISO/PAS 21448:2019

  • Tło i ewolucja standardu
  • Przegląd norm ISO 26262 i ISO/PAS 21448
  • Zakres i cel normy SOTIF

Kluczowe pojęcia i definicje

  • Bezpieczeństwo zamierzonej funkcjonalności (SOTIF)
  • Bezpieczeństwo funkcjonalne a SOTIF
  • Pojęcia: Zagrożenie, zdarzenia wyzwalające, stan bezpieczny i stan niebezpieczny

Przegląd procesu i ram SOTIF

  • Etapy cyklu życia SOTIF
  • Związek między analizą zagrożeń a oceną ryzyka (HARA)
  • Koncepcja sterowalności i świadomości sytuacyjnej

Identyfikacja i klasyfikacja zagrożeń

  • Potencjalne zagrożenia związane z ADAS i zautomatyzowaną jazdą
  • Przypadki użycia i przykłady niewydolności funkcjonalnej
  • Zdarzenia wyzwalające w rzeczywistych scenariuszach

Analiza zagrożeń i ocena ryzyka (HARA)

  • Techniki identyfikacji i oceny zagrożeń
  • Radzenie sobie z nieznanymi i przewidywalnymi zagrożeniami
  • Określanie odpowiednich środków redukcji ryzyka

Projektowanie i wdrażanie pod kątem zgodności z SOTIF

  • Architektura systemu z naciskiem na bezpieczeństwo
  • Rozważania dotyczące rozwoju oprogramowania i sprzętu
  • Integracja wymogów bezpieczeństwa z fazami projektowania

Techniki weryfikacji i walidacji

  • Strategie testowania: symulacja, testy drogowe i testy terenowe
  • Systematyczne i losowe metody wykrywania awarii
  • Walidacja zamierzonej funkcjonalności w przypadkach brzegowych

Monitorowanie i ciągłe doskonalenie

  • Techniki monitorowania systemów bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym
  • Gromadzenie i wykorzystywanie danych terenowych do udoskonalania
  • Strategie bezpieczeństwa po wdrożeniu

Documentation i wymagania dotyczące raportowania

  • Standardy dokumentacji procesu SOTIF
  • Kluczowe rezultaty: Plan bezpieczeństwa, dokumentacja bezpieczeństwa i raporty o zagrożeniach
  • Communication między interesariuszami a zgodnością z przepisami

SOTIF w praktyce: Studia przypadków i najlepsze praktyki

  • Przegląd wdrożeń SOTIF w systemach ADAS i systemach autonomicznej jazdy
  • Wnioski wyciągnięte z incydentów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa
  • Najlepsze praktyki w zakresie utrzymania zgodności z SOTIF

Przyszłe trendy i rola SOTIF w pojazdach autonomicznych

  • Ewolucja standardów i ram regulacyjnych
  • Trendy w autonomicznej jeździe i technologiach bezpieczeństwa
  • Związek z innymi normami związanymi z bezpieczeństwem (ISO 26262, UNECE WP.29)

Podsumowanie i kolejne kroki

Wymagania

  • Podstawowa znajomość systemów motoryzacyjnych
  • Podstawowa znajomość procesów inżynierii systemów i cyklu życia oprogramowania

Uczestnicy

  • Inżynierowie bezpieczeństwa Automotive
  • Inżynierowie systemów i oprogramowania
  • Menedżerowie bezpieczeństwa funkcjonalnego
  • Kierownicy projektów Automotive
  • Specjaliści ds. zarządzania jakością
 14 godzin

Liczba uczestników


cena netto za uczestnika

Propozycje terminów

Powiązane Kategorie